moci vodní. Milenci sejdou se v noci na skále nad Labem, mají se viděti naposled, nebol nazUří odvede dívku bohatý ženich; chudý milenec žehrá na moc zlata. Ale v tom zazní k nim z vody zpěv vodních vil, které jim slibuji slavné a slastné lože svatební: milenci poslechnou, a víly pletou nevěstě věnec z vodních nUí. Tato říše vodních vil patřila k básnickému pokladu B. Němcové. Ji předvádí jedna ze starších jejich pohádek »Vodní paní«, vzniknuvší asi za vlivu báchorky »Vodník« od Zvěřiny z Ruhwaldu44; na samém konci povídky B. Němcové se čte toto půvabné líčení: »Ale jak tam v hlubině bylo krásněl Když přišly až dolů, vedla je vodní paní do svého krystalového palácu. Stříbrný a zlatý písek pokrýval stezky, po nichž se zelenokadeřavé vily vznášely. Když vstoupila Kráska dovnitř, spatřila uprostřed chladné síně, na zeleném koberci liliemi a růžemi kolem posetém, krásného muže ležeti.«45 Na říši tu vzpomíná Němcová ještě v druhé kapitole svých autobiograficky-symbolických »čtyř dob«: líčení jest stejné tu i v obou baladách »Vodník« a »Zasnoubení«. Ten kouzelný a tichý svět pod zpívajícími vodami značí u B. Němcové vždycky vysvobození ze zlé pozemské skutečnosti, kde není místa pro šfastnou, dokonalou lásku. Že básnířka tu čerpala z bezprostředně bolestných zažitků svého . rozbolestněného srdce, prozrazuje hádankovitá glosa rukopisného sešítku: »Roku 1845. Na skále u Mělníka nad Labem. - Vzpomínka na jedno drama ze života jedné rodiny - (jakých se často naskytá). - Bylo to v noci; a v Mělníce hořelo; stáli jsme nad Labem 126