Učený autor knihy o Kosti, Českých katastrů a Bilé Hory plní svým dilem výzvu sVQ.tého starce Zosimy u Dostojevského: Zemi nenasytně miluj a líbej neustále! Velikost historika Pekaře záleží v tom, jak dovedl za různými, navzájem protilehlými manifestacemi češství vysledovati tuto základní jednotu národní osobnosti: v svatováclavském úsilí vřaditi se horlivostí křesťanskou i výzbrojí duchovní do křesťanské kultury západní Evropy i v gotickém zanícení božích bojovníků státi proti celé této Evropě za pravdou zákona Kristova, v snaze pobělohorské emigrace dopomoci k vítězství utiskovanému právu českému i v kultu svatojanském, vyvěrajícím z potřeby barokního člověka spojiti se s Bohem, v probuzeneckém selství Vavákovském, které hájí zděděné statky proti všem revolucím, i v slovanském a českém nadšení, našich romantických obroditelů předbřeznových. Dějezpytná i dějepisná dila Pekařova ať v nich převládá prvek kritický, badatelský nebo živel výpravný, oslňují vědeckou dokonalostí, ale mají mimo ni ještě složku národně mravní, která jejich autora přiřazuje přímo k Balbínovi a Palackému, dvěma tak různorodým duchům, zasluhujícím stejnou měrou čestného označení národních dějepisců. Jako jim, jest Pekařovi historie zároveň dilem národní obrany a výchovy, jako u nich se k poznání - stupně ovšem velice rozmanitého pojí akt víry v národ. Slyšeli jsme, že Pekař ve vztahu k zemi uskutečňoval božskou ctnost lásky, stejně božskou ctnost víry projevoval při všem vědeckém positivismu tam, kde šlo o poměr k národnímu duchu. A nechyběla ovšem ani nerozlučná z těchto tří božských sester: živná naděje v budoucnost národa, že opřen o svou půdu a svou tradici, mocí svého lidu 92