roveň i nadějí a důvěr. Nad rakví Pekařovou jsme se nemohli nadíti, že tak blízko jest doba, kdy se bude národ utíkati pod ochranná křídla důmyslného vyznavače svých dějin a starostlivého strážce svého bytí a osudů. Nikdo - a vyslovuji to s plným přesvědčením o jedinečně representativním postavení Vašeho krajana a rodáka v našem národě - nebyl nadán podobnou schopností vyslovovati a zároveň představovati to, co nás všechny pojí v jednotu a tím zároveň dodává síly čeliti nebezpečím a zkouškám dějinným. Vyšel z kritického pokolení vědeckého, které spíše 'dělilo a lišilo a tím atomisovalo národní pospolitost, české souručenství ducha a srdce, tradiční spojení. Ale dobrým českýin pudem životním poznal záhy, že v tomto arsenále poskytujícím zbraně a zbroje pro kritiky naukového zkoumání a poznání, nelze trvale bytovati. I vystavěl si svůj pevný hrad bezpečnosti a síly na věkovité skále pospolité jednoty národní. Odtud slavná Pekařova filosofie českých dějin o národní myšlence, jež zakládá duchovní jednotu naši s pokoleními, jež dávno vymřela, i s pokoleními jež budou následovati, a v níž mrtví bez rozdílu dob a kultur panují živým. V této myšlence národní nachází Pekař živý princip všeho svobodného mravního chtění a popříti ji znamená pro něho negaci toho, že jsme byli a že jsme zvláštní individualitou mezi národy. Z toho zdroje pryštícího z úzkostlivého podvědomí českého hraničáře, temení Pekařovy hlavní myšlenkové proudy, jeho kult jazyka i jeho státopráv·nictví, jeho tradicionalismus a jeho selská konservativnost, jeho pevná víra v lidový základ naší bytnosti, především však láska k zemi vzdělávané tímto lidem, bráněné jím v historických hranicích a posvěcené jeho osudy. 91