cifistovou a humanistovou důvěrou v lepší příští lidstva bez válek a v budoucí možnosti soutěže jen k.ulturní, připouští přece jen v příštím vývoji svého národa eventualitu, že bychom znovu dobyli končiny ztracené a tasili pro ni meč i prolévali krev. A tu, neočekávaně u nedávného básníka Písní otroka, zaznívá vyznání: »Přisahám při Bohu živém, bych zvolal hlasem kárajícím Zpět.« Když jsme se před dvaceti lety zamyslili nad touto skladbou a její odzbrojující tendencí, nemohli jsme básníku národní energie nevytknouti, že nečiní rozdílu mezi usurpací dobyvatelovou a znovuzískáním území jedenkráte v khvdě ztraceného, že staví na roveň staré dědice země a potomky násilných výbojníků, že omylem přirovnává Cechy, kteří by se podle právního nároku, ale brannou mocí hlásili o poněmčené části svého domova, k maďarským utiskovatelům na Slovensku. Mohli bychom sleviti z těchto výtek něco v roce 1938, kdy německá država, ne pouze jazyková, ale státní, byla posunuta o tolik na jih do srdce země, kdy se Milešovka, Košťál, Radobýl octly mimo naši vlast, kdy kopí sv. Jiřího bylo otupeno, kdy nás zradila i nábožensko vlastenecká důvěra v Ta· jemství, že »zachová nám zem tu plnou krás«? .Jest skutečně moudré právě z básníka zbr<:>jné energie otiskovati jeho výjimečné projevy odzbrojující resignace, které mu v hodině pokušení, stihnuvší ho na posvátné hoře našeptalo stáří, povolné k ústupkům mravní hrdosti? Ruce, na Milénově titulní kresbě symbolicky sepiaté, neměly by se modliti za to, abychom nezašli ve své odvaze, dobýti svého, příliš daleko, nýbrž za to, abychom v sobě pěstili a rostili sílu k budoucímu vítěznému boji proti křivdě za právo. 26. XII. 1938. 86