znamenava, zapisuje, až z etnografického pronikáni roste básnická inspirace pro povídkářku a až lidové postavy tuhnou na psychologické typy. Před jejím omlazujícím pohledem kvete v původní neporušenosti Chodsko s lidem, který jest sám kusem přírody, i když přítelkyně Havlíčkova dobře ví o hraničářském poslání kraje mezi Domažlicemi a Všeruby, leží nad jejími lidopisnými i povídkovými obrazy sluneční záře pohody a klidu. Jako letní a letmá turistika navštěvuje kolem svého čtyřiadvacátého roku Elifka Krásnohorská z Plzně, svého dočasného bydliště, vedle Sumavy také Ceský les a stane zanícena na vrcholu Cerchova, aby se svýma bystrÝma očima porozhlédla po chodském kraji a postihla tak jeho ráz, smysl a poslání ve výmluvné lyrické zkratce. Nezáleží jí mnoho na podrobnostech, které se ztrácejí v národně historické perspektivě odvěkého zápasu. Heroické city i se svými patetickými krajnostmi se prodírají z hrudi, entusiasmus obranný a zbrojný rytmisuje kovovou slohu o statečnosti vůle na horském monumentálním pozagí, Chodsko nabývá významu pro celý český národní zápas typického. A tehdy s retoričností, hovějící duchu doby, ale i trvalému nebezpečí situace, vznikají pádné verše, které jsme čítali na význačném místě v hraniční české Kubici, vryty do mramoru, jež se tam bohdá po letech opět vrátí, neusvědčeny ze lži vzdornou odolností chodskou: »Pokyd vy nám chcete řeč i duši bráti - budem jako vojska proti vám vždy státi X místo mečů hněvy, místo štítů vzdory - seřadíme muže, seřadíme hory. - ha to spíš ty hory v nebes dálku zmizí, - nežli řeč svú dáme za tu vaši cizí.« 25. XI. 1938. 81