rovala od Kovařovice přes Jindřicha k Zichovi, a což teprve literatura. Nezůstalo jen při rázovitých osobnostech, tkvějících tu kořeny a rodem, od Thomayera po Čapka Choda a J. Fr. Hrušku, od Baara po Vrbu, nýbrž přibývali k nim stále učeliví návštěvníci, kteří dílem pronikavou intuicí, dílem v soustavném studiu porozuměli duši chodského lidu, aby se stali jeho básníky - stůj zde za všechny čestný Psohlavec z kladského pomezí, Alois Jirásek, v jehož velkorysé a prosté interpretaci žije čacký Jan Kozina i s celým svým rodem v našich srdcích od dětských let jako prototyp českého selství, dorůstajícího úrovně hrdinské. V čestné řadě takových tvořivých přátel Chodska nechybějí ani spisovatelky, na něž jsme si nemohli nevzpomenouti, zasaženi neuvěřitelnou zprávou o velké rozhraničovací křivdě. Obě, jedna před osmdesáti, druhá před šedesáti roky, osvědčily se ženami statečnými, obě ještě před Jiráskem, pochopily hrdinský rys v povaze i v osudu Domažlicka, obě, vypravěčka z boží milosti J básnířka kovového úderu, přiblížily »Naše pod Čerchovem« trvalé a věrné lásce českého lidu. Literární psycholog, který po Obrazech z okolí domažlického, po Karle a po Pohorské vesnici vezme do ruky knihu Elišky Krásnohorské Ze Sumavy s jejím vstupním cyklem chodských básní, nemůže se nezamysliti nad dvojím přímo protilehlým typem básnického ženství, jak se rýsuje za těmito litreráními projevy, zrozenými z citového entusiasmu dvou mladistvých žen, zanesených pouhou náhodou na krátkou dobu do Domažlicka. Božena Němcová, genius srdce, přibližuje se Chodsku pozorným, chvílemi až národopisným poznáváním, trpělivě a účastně shromažďuje krajové i kmenové jednotliviny, vnímavě se zabírá do lidové tradice, za 80