Každé ze zabraných území v osudném pátém pásmu má nějaké přímo symbolické místo, jež zosobňuje a zároveň posvěcuje českost kraje. Cím jsou pro Kravařsko Hodslavice a Štramberk, to znamená pro Litomyšlsko maličký Kozlov uprostřed lesů na svahu Kozlovského vrchu. Jeho sláva jest vlastně výtvarná: Max Švabinský, který tu od roku 1896 na statku u Pecháčků - Sítařů pobyl skoro dvacet let vždy o prázdninách, zachytil duši kozlovské přírody v chudém kraji a již již odumírající pracovní rytmus tkalcovského tamního lidu v zelenavé symfonii U stavu. Ceský básník písmák ví o zapadlém Kozlově ještě více: nejprve dokumentární studie Aloise Jiráska, později svěže životní črty tchyně M. Švabinského, Josefy Vejrychové, loni zemřelé, upozornily na romaneskní a problematickou postavu »kozlovského poustevníka« Frant. Emanuela Welze, jehož dobově zajímavá knihovna jest ozdobou litomyšlského musea. V prvních dnech letošního roku se dostalo Emanueli Welzovi a jeho kozlovskému pobytu velice poutavého zpracování monografického a ježto v půvabné knize doprovázené kresbami Holcovými, jest s Welzem sdružen jeho českotřebovský přítel dl . .Frant. Rybička a značná pozornost věnována Welzovým vztahům k rodné Litomyšli, stal se pietní spis pomníkem kulturního života v obou městech, dopodrobna sledovaných za druhé až čtvrté pětiny předešlého století. Autorem náladově životné monografie, Zapadlí osvícenci F. E. Welz a dr. Fr. Rybička jest zmíněný litomyšlský primátor a statečný ochránce českosti tamního okresu, Fr. Lašek, který i tu rozdělil srdce mezi domov kolébky a domov osudu, Ceskou Třebovou a Litomyšl. Kozlovský samotář Emanuel Welz, narozený v Lito4 myšli r. 1816 a zemřelý v Kozlově r. 1890, jehož mla 74