mimoděk jeho doplňkem. Jenom nevděčný žák by mohl zapomenouti na vliv takového učitele. Student, který hledá poučení a vzdělání jenom v posluchárnách své university, sotva dospěje duchovní samostatnosti; i my, kdož jsme na rozhraní obou století studovali v Praze literární dějiny - chodili jsme vydatně za školu. Vedle Vrchlického a Masaryka lákal nás »ptáčníka vábným svodem« k sobě muž, který tehdy stál zcela mimo universitu a nerozpakoval se za svou nezávislost společenskou a kritickou platiti těžkým hmotným strádáním. Obávaný a osamělý tehdy kritik F. X. Šalda, stojící v úporném boji proti Vrchlickému, obohatil naše literární poznání prvky, jaké nám nedovedl dáti ani Vrchlický ani Masaryk, s nimiž se sdílelo světový rozhled: ukazoval k bytostnému významu poesie a umění v společnosti; osvětlil nám podstatu tvůrčího básnického činu a tajemství jeho organičnosti; poučil nás především, že pravý poměr k 1tieratuře není ani trpně rozkošnické vnímání její formy ani slepé následování její myšlenkové náplně, nýbrž uvědomělý, odůvodněný, metodicky založený soud. V něm vedle básnického vykladače literatury Jaroslava Vrchlického a vedle jejího filosofického interpreta Masaryka poznali jsme jejího kritického soudce. Toto poznání nebylo bez osobní bolesti a přineslo nejedno zklamání v praksi, kdy kritika se svému velkému představiteli často měnila v něco zcela jiného než v pathos a inspiraci. Vzpomínám také tohoto učitele své vědecké a literární mladosti vděčně. 8.-9. I. 1939. 48