kou, ale výhradně s hlediska ideového a v genetické souvislosti s evropským, zvláště německtm .:vývojem. Vrchlický kladl důraz na tradici, avšak osvětloval a hodnotil ji především esteticky, nezapomínaje ani na stránku formální a snaže se osobitost básnických zjevů postaviti proti jejich souvislosti a závislosti na vývoji ostatním. Tím jsou jeho studie o Kollárovi a ~afaříku básníkovi, o Celakovském a Erbenově Kytici, o Nebeském a o Nerudovi nejen dobově památné, ale trvale cenné, a třebaže některým z nich, na pří ~ klad o Kollárovi a Svatopluku Cechovi psychologicky a esteticky nedala budoucnost úplně za pravdu, předešly jiné naopak další vývoj. Vrchlického hodnocení básnického významu Nerudova od podivuhodně správného srovnání s Někrasovem í kritické reservy k přeceňovaným Písním kosmickÝm zachovává si po všech změnách vkusu a názoru svou platnost. Od Vrchlického rozboru formy Kollárovy a Erbenovy vede přímá cesta k Fischerově psychologii básnického tvaru, pro niž autor razil šťastný výraz Duše a slovo, a v úvodních odstavcích o Kollárově díle básnickém Jest in nuce napověděno pojetí obrozenského klasicismu, k jakému se došlo v českém literárním dějepise o čtyřicet let později. Jsem hrd, že mně bylo přáno navázati přímo na podnět velkého znalce světového básnictví a vřaditi mezi osvícenství a romantiku periodisačně období klasicistické., Soustavný literární učenec, který se v těchto statích ujímá vždy rozhodněji slova, nepohybuje se však s touže jistotou jako intuitivní vykladač a básnický proživatel slovesného umění, a proto poslední dva svazky Vrchlického rozprav literárních s mono· grafickými články o Parinim, Vignym a Carduccim, které nedlouho po své padesátce věnoval mistr čes 45