lyriky a kritiky, poesie a filosofie, Bourgetovi neb Anatolu Franceovi, prozrazuje mnoho z jeho vlastního duchovního ústrojí. Všude kreslí Vrchlický jen osamocené podobizny, nezapínaje osobnosti do dějinného řetězce vývojového a nedbaje naprosto ani o filiad ideí, literárních tvarú, motivú a směrú, takže se jeho výhradní pozornost upíná k básnické individualitě; jeho jedinečným darem, podmíněnÝm širokou vnímavostí, bylo, že vedle sebe a za sebou dovedl chápati a vykládati oRobnosti co nejrozličnější: byl proto viněn z kritíckého eklekticismu, ano z těkavého diletantismu. Ráz poesie jednotlivých básníkú vykládá často z osudú životních; velký zájem věnuje slovesné formě, jejímž sám jest jemným znalcem; celkem však vypráví o svých sublektivních dojmech z básnických knih, snaže se místy pronášeti soudy, plynoucí z jakéhosi estetického dogmatismu, kolísajícího mezi klasičností a romantikou a odvráceného odmítavě od realismu. Nepřekonal tedy úplně kritiky esteticko-dogmatické, u nás výrazně zastoupené Durdíkem, a jakožto žák literárních kritikú francouzských utkvěl na rozcestí: přijal ledacos od kritiky životopisné, jejímuž mistru, Sainte Beuveovi, se upřímně podivoval, ale nezústal nedotčen ani kritickým impresionismem A. France a Jul. Lemaitra, o nichž mluvil s nadšením. Naproti tomu tak zvaná kritika vědecká rázu sociologického, založená Tainem, k jehož upřímným ctitelúm Vrchlický náležel, ležela úplně stranou jeho povahy: jenom vyjímečně pracoval metodou genetického literárního dějepisu a to celkem primitivní. To platí nejen o Básnických profilech francouzský"ch, ale i o obou svaz·cích Studií a podobizen, do jejichž druhého svazku zařadil památnou sebeobrannou stať Diletantismus 42