Radostný a nadšený úžas, s nímž před šedesáti léty přijímala česká veřejnost i kritika stálý básnický vzestup mladistvého mistra Jaroslava Vrchlického. autora Ducha a světa, Symfonií a Mythů, provází literárního historika, začte~li se do listovnich dokumentů poetových z doby předtím, do jinošských a studentských projev~ z první polovice let sedmdesátých. Ve výmluvných a obšírných dopisech klatovského sextána, septimána a oktavána; posílaných strýci a bratru, podávajících dojmy z četby a soudy o knihách a spisovatelích/setkáváme se s neočekávaně hotovou osobností kritickou, jakých bylo v tehdejším českém písemnictví poskrovnu.. Šíře rozhledu v světové literatuře, bystrost postřehu, odvaha a správnost literár~ ního soudu překvapují u venkovského gymnasisty. Snaha orientovati se po celé starší i moderní tvorbě evropské jest spojena s úsilím vyzouti se z jednostranného poddanství německé literatuře; při pozdějším směru a vkusu Vrchlického až zaráží pronikavé porozumění románovému realismu, zvláště ruskému a anglickému; důkazem estetické vyspělosti odrodilého ž6.ka Aloise Vojtěcha Smilovského jest v dopise 37