měli býti vyzbrojeni sociálním vědomím a svědomím, každý z ních bez rozdílu měl by ochotně přispěti tam, kde třídy společensky a hmotně slabé strádají a volají po pomoci; hluboká slova evangelia, »zželelo se mně zástupu«, nepozbyla své platnosti. To však neznamená nikterak, že služebníci Ducha mají býti sluhy lidu a v jeho žoldu státi se výkonnými nástroji skupin, stran, tříd a stavů. Toto nevolnictví, v něž. v našem věku, a stejně v státech autoritativních jako deID.ok],"ati<::kých, upadla vlastní vinou inteligence, jest ona Zl.gga, v~<:lělanců, o které stejně přesvědčivě jako krásně mluví francouzský myslitel, označuje ji za . hlavní příčinu soudobého rozvratu a porušení ducho- J vých hodnot ve společnosti. Přispívá k ní každ)T intelektuál, který, pohrdnuv úkolem vůdcovským, se spokojuje s údělem býti vedeným a jenž, obávaje se risika odpovědnosti, poklesá v trpnou bezvýznamnost, tak vítanou systémům totalitním. V dobách přestavby státu a přebudování společnosti, jakou právě prožíváme, jest vedle dělných rukou třeba také myslivých hlava horoucích srdcí, a na vzdělancích záleží, aby osnovali stavební plány, aby přemýšleli o nejvhodnějších cestách k jejich realisaci, aby převzali kontrolu, k níž ovšem budou míti právo teprve tehdy, budou-li sami mravní a bezúhonní ( lid, pokud není zfanatisován, čeká na jejich vůdcovství a poddá se mu ochotněji než se snad zdá: pravá moc pochází nikoli z něho, nýbrž z Ducha. 15.-16. XII. 1938 a 18.-19. 1. 1939. 33