statků, jak hmotných, tak duševních. Usměrnění: sama podstata nesvobody ducha v naší krušné době. samo kulturní nebezpečí pro vzdělané národy našich dnů, lhostejno, projevuje-li se přímÝm a metodickým postupem autoritativního státu nebo hlučným a kategorickým nátlakem sauguinické ulice, usměrnění nesmějí ani university nikdy ustoupiti. Jest jediná spolehlivá cesta proti usměrnění: vychova pro říši ducha, nejvyšší to cíl universit. Není posláním učebních let na vysoké škole pouhé hromadění vědomostí, jen nauková průprava pro praktický život, toliko poznání vědeckých metod, nebo last not least příprav ke zkouškám akademickým. Toť pouhé složky úkolu vyššího, výchovy a vývoje individuality. Ani jedna z možností, jak se stavěti ke kultuře a k životu, nemá býti při tom zanedbávána; teprve syntésou řešení estetického, sociálně mravního a kritického dospějeme k dokonalému zaokrouhlení a žádoucímu ucelení toho, co podle básníkových slov jest nejvyšším štěstím pozemšťanů: lidské osobnosti. Vzdělanec s živým smyslem pro krásu, občan s pravÝm sociálním cítěním, intelektuál se schopností a s odvahou kritického soudu nedá se usměrniti, nedá se znásilniti. Jen on odmítne s mužnou rozhodností i to, čím mu právě nyní hrozí nárochiě politický teror, bolestně pociťovaný zvláště u nás v mocném sousedství německém - všem, kdož ukládají o svobodu naší kulturní volby, musíme odpověděti, že rozhodování o naší duchovní orientaci zůstává a zůstane právem nezcizitelným. Jest právě na vzdělancích, aby tu stáli obezřetně a neústupně na stráži ne pouze jako řadoví vojáci v úkonu služebním, nýbrž jako uvědomělé osobnosti vůdcovské. Mnozí z nich pocházejí z lidu, všichni by 32