představy o principu, v němž se shodla kultura antická se svou pokračovatelkou, kulturou křesťanskou; nad hájem Akademovým klene svou jasnou a volnou oblohu Nús Basileus a v gotické katedrále vane, vlaje a vládne Creator Spiritus. Vzdělanost naše, jež jest neb alespoň má býti synthesou kultur obou, nesmí opustiti t.ohoto principu, který se vtělil do koncepce humanity v nejvyšším smyslu, lidskostig!il!~~e_y~~!~, sm.ěřující stále kdokonQ.lejším a úplnějším útVétrŮIIl liQ~tYí; i národnost pokládáme především za bránu, kterou se vchází do okruhu pravé humanity, ale jež pozbývá svého oprávnění, jakmile, snažíc se o dosažení svých cílů, neuznává práva a zákona lidskosti. V malé obměně platí o národnosti a o jejím ztělesnění nacionalismu to, co sv. Augustin pověděl před staletími o principu monarchistickém: Remota iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia'? Říše ducha má býti nadřízena oblastil1moty, kt~IoU ovládá, která však se obrací přímo proti lidst\Tll'Il~IlJ~ li vedena duchem a držena jím v otěžích; technická válka přítomnosti, kdy se stroje, plyny a zbraně vymkly z vlády lidské myšlenky, uvádí nám způso~ bem přímo apokalyptickým před oči hI:!l,~yJlmoty,kterou opustil duch. Jest to další etapa prometheovského mythu, kdy Moc a Síla odzbrojují, svazují a ke skále bezmocnosti přikovávají Titana; ve věčném nepřátelství setrvají po věky věků Duch a Násilíl Neklamejme se o tom, že násilí diktátu jest jen jiná forma násilí zbraní, a že zájmy třídní a nacionální domáhají se státní autority hlavně jen proto, aby jí přiznaly s hned pohotovou ochotou právo násilí ať nekrvavého, ať krvavého; tak jest tomu nejen v státech totalitních, které chtějí osobnost jednotlivcovu usměrniti v názorech i v činech, ve smýšlení i rozhodování, v užívání 31