pak i mohutné rytmičnosti. Jeho kritický postřeh propaluje se nyní až k mravnímu pratajemství bytostí a děl a proto uschopňuje se hlavně k hodnocení dramatu. Jeho jistota získaná při luštění problému národnos ti opravňuje jej k vystopování bytostných t~ndencí naší domácí literatury a odtud k tuše jejích budoucích možností. Ale šalda cítil zcela dobře i úskalí plavby po hlubokých a chladných vodách ~tiky ... a v pudu sebezáchovy hledal korektiv. Proto přimyká se v této době tak vášnivě k Nietzschovi, který ho nevede k anarchii, nýbrž k nové, tužší a závažnější disciplině. Proto zdůrazňuje opětovně hrdinství geniovo proti klidnému pohybu mas. Proto podtrhuje tvůrčí čin umělcův na rozdíl od pravidelné práce prostředního člověka. Proto staví intuitivní poznání vždy znovu nad empirii naukovou. F. X. Šalda uvědomoval si s úctyhodnou otevřeností, že etika, k níž v mužných letech, vykoupených nemocí, se protrpěl, přiblížila jej vytoužené Jednotě daleko více než temná a mystická estetika útočné mladosti; ale stejně dobře věděl, že k Jednotě té nemůže ho dovésti etika sama ('a odtud jeho bytostný a nepřeklenutelný rozpor s naším realismem). A v čas zachránil v sobě umělce. Souběžně - a v tomto paralelismu shledávám cosi obdivuhodného - s obrodoU! etickou rozšířil F. X. Šalda i svou uměleckoU' říši o celou novou provincii: o cítění, pochopení a poznání výtvarné. Lze těžko říci, zda tento dobyvatelský tah značil více pro Šaldu sama či pro naši kulturu; jisto je, že pro oba měl dosah daleký. Šaldova působnost ve »Volných Směrech«, kam uchýlil se po nedlouhé mezihře v »Lumíru«, nepřináší nic menšího než samo zrození české kritiky výtvarné,