kladné a tvůrčí, možnost rozdávati a oblažovati, dar křísiti a podpírati při pochodu, umění raziti cesty a zázračnou moc měniti kameny v chleby. Ze souhrnu těchto požadavků rodí se Sovova slastná: utopie, říše, kde kraluje Duše, a kde perlí ise Studny Naděj í, slovem jeho údolí Nového království. Ale tu probouzí se Sovova Kritika a klade své torpédo pod koráb rozjetý do optimistických moří Budoucnosti. Kritika ta jest důsledný výraz jeho individualismu; obrací se podvratně proti hromadným programům, soudí neúprosně lichost společenských reform a davových útvarů, stíhá sarkastickými poznámkami hospodářský a státní meliorism, pokud není vykoupen přerodem mravního vědomí ... Kritika ta za· chránila Sovu před tím, že se nestal pěvcem socialismu a tak zachoval svůj dram~tický postoj k životu. Plesný a jasný chiliasmus »údolí nového království« mohl leckomu se zdáti socialistickým proroctvím, třebaže individualistické kořeny těchto hojně rozkošatělých nadějí jsou nepopěrny. Antonín Sova postaral se však sám o ,kritický korektiv, jímž jsou »Dobrodružstvi odvahy«, kde čtou se přísné verše výstižné sebeobžaloby: »My vrátili jsme se po bouři jarni a setmělé noci z těch světů, kam hnala nás mladosti viťhřice nespoutaná. A vesla jsme složili na břehu, majice žhavějši touhy po marném hledáni světů, jež nikdy.se nezjevily ... « Etickou inspiraci má také Sovova lyrika vlastenecky politická. Jako jeho tvořeni vůbec jest cele odkloněno