tónu. Zachycuje jím náhlé setkání, při němž starý, šedivý a zklamaný poeta lže mladé, krásné a výbojné přítelkyni o svém stavu, až stisk ruky při rozchodu oba zrádně demaskuje. Maluje jím v něžné technice pastelové miniaturní, podobiznu krásné ženy, která obnaženou svou vnadoU! plenila klid jeho mladosti. Zpívá! jím měkce melodickou elegii o hodinách, které jdouce »za sebou bez proměny, proměn nesou celý klin« a přece zří člověka vždycky osamělým. Neb konečně zhušfuje tento stil v hluboký obraz o vábícím stínU! všech laskavých stromů, pod nimiž sedává bledá dívka, nazvaná Samotou a lákající neodbytně: »J en svěř se jí a zahrne tě celá, dnes Láska, zítra Smrt se bude zvát; tříš( jabloňových květů na tě $Chvěla a šeptá mdle: Pojď, hochu, čas je spát, jSem stín již poslední - ó, chtěj se vzdát!« Pouze výjimkoU! zazni v knize i jařejšF tóny mužného rozhorleni, bojovného útoku, lyrické polnice; není bez významu, že v nich jde o boj obranný, nikde o ofensivu smyslů, myšlenky - básník jest životem umdlen a vyčerpán. Jaksi cizorodě zacinká v této popelcové knize svými rolničkami poetův rozmar, využitý též tentokráte za princip formální: jakoby nahodou intonuje Ecclesiastes villonskou rozkošnou baladu »pro domo sua« s paradoxním 8.J nezcela ďoloženým refrainem: »Jsem vždycky týž, nech! stokrát měnfm masku!« Zcela samostatnou skupinu skládají v »Meči Damoklově« lyrická čísla, jimiž dovršuje se v díle Vrch-