kého vyprávěče provázel náladový malíř důvěrných zátiší a hromadných scén, tak předmětný klid badajíci!ho a oživujícího historika se snoubí se srdečným zájmem lidsky teplého člověka - tvůrčí síly, z jejichž souzvuku se rodí historická kronika románová, byly při vzniku Jiráskova Temna v šťastné rovnováze. Alois Jirásek nechtěl se nikdy spokojiti těmito složkami, nýbrž snažil se do svých děl vložiti ještě něco více: hlubokou a vřelou sympatii, která se přímo obrací k čtenářově vůli a jest schopna určovati jí dráhu a směr. Za národně výchovnou tendenci, již uložil svým knihám, vždy platil spisovatel ochotně a radostně vysokou měnou láskyplného účastenství s osudy a zklamáními, s touhami i s bludy všech vůdčích hrdinů. V Temnu', podzimním díle zralý'ch let, ukázal zvláště jasně, že věcná: předmětnost rozvážného historika a klidná spravedlnost básnická nemají pranic společného s bezzájmovou lhostejností ... bedlivý čtenář ne. může býti na rozpacích, které straně patři auktorovy sympatie. Arcif dlužno dodati: toliikočtenář český. Leč právě jen na něho pomýšlel Alois Jirásek, věda, že vycíti, která brachylogie a zámlka značí zajiknutí vypravovatele, jenž pro dojeti nemohl mluviti dále a že najde, kde pod stručností úryvkovitých vět jsou zadrženy slzv. Řfká-li se - a jistě právem, - že čtenář teprve dobásňuje knihu, může býti Alois Jirásek tentokráte bez obav. Jeho románu dostalo se však ještě spolupracovníka jiného, na něhož nemohl při tvoření Temna pomysliti a nad nějž se nemohl nadíti součinitele mocnějšího a účinnějšího: převratné a hrozivé události dívají se přes rameno čtoucímu do knihy, jež vyšla roku 1915. Jsou příchodem hlubokého temna, jsou mračny a stíny