toda genrová, která v osvětlení drobných scén staví figury, kam spisovatel právě potřebuje. Ničím není nová Jiráskova kronika méně než skladbou freskovou, jak nazval ji a příbuzná díla auktorova častěji nerozum povrchních chvalořečníků. Fresko nežádá si pouze mohutné šíře, mnohosti postav, velkých postojů utrpení a mučednictví; podstata jeho jest jinde: v přísné komposici podřízené především záměrům architektonickým, v potlačení všeho podh.dného, v rytmu linií, které zhušťují, krátí, typisují lidský osud. Kouzlo Temna jest opačného způsobu. Vítězí v něm nikoliv stavitel, ale malíř; nikoliv umělec velkorysé kresby rozvržené přesně v prostoru, ale teplý, důvěrný, detailní mistr koloritu a temnosvituj nikoliv tvůrce, jehož výtvor chce býti pozorován z dalekého odstupu, ale intimista holandské povahy, který si od diváka žádá zasvěcení citového, účasti oka i srdce, ano kusu osobního zaujetí. A nečeká toho všeho, tuším, nadarmo. Temno vyvrací každou stránkou domněnku, jakoby Alois Jirásek byl z umělců, kteří' lety pozbývají zrakové svěžesti, naopak vzácné kvality malířské jeho historického obrazu dosvědčují, že bystrost pozorovatelovu doplňuje ve vzrůstající míře neobyčejná kul~. tura výtvarného zření. Nad celým dílem v podivúhodném ladění atmosférickém klene se hluboký a dusný soumrak zvýšený přísným a hrozivým příkrovem černých mračeni jako temné stíny rýsují se v tomto chmurném ovzduší postavy, a nejinak než na malbách Ruisdaelových zahaleny jsou veškeré obrysy krajinné chumáči mlhavých temnot - tato zamračená nálada pozdního beznadějného večera spíná v mocnéID účinu symbolickém celou knihu v je.notu. Na místech