sie (skutečně jen staré?): hmotná kultura porušila většinou ryzost srdce, touha vyrovnati se šlechtě odcizila měšťany národu, marná ctižádost společenská otupila smysl pro čest mravní; tito patriciové, ochotní sloužiti každému pánu a hrbiti se před kdekterou vládou, přestali ze všech stavů nejdříve cítiti a smýšleti česky - zasloužila by Praha, představována pouze jimi, aby slula srdcem čech? Alois Jirásek seskupuje kolem těchto hrdých sládků, nákladníků a konšelů lidovější a jadrnější vrstvy pražské; jsou to přátelé, hosté a příživníci Březinova domu a pivovaru, studenti a malíři, řemeslníci a pomocná chasa, úřednicí a písaři, vojáci z řemesla a jich žvatlavé ženy, celé to neklidné hejno rázovitých, směšných a pitvorných figurek, z nichž p1receptor Jiříkův a hudebník Hubátius i oba »blíženci«-komorníci Ignác Fileček a Filip Sameček prokresleni jsou se zvláště rozkošnou názorností detailu. V evokaci staropražského lidu ukázal Jirásek p:a novo, v čem vlastně spočívá svéráz a úspěch jeho povahokresby. Není nikde štastnější než může-li prováděti drobné to umění srdečného genristYi tyká si důvěrně se svými postavami a postavičkami, provázi je po úzké hranici mezi komikou a vážností, odhaluje dobrodušně pod krojem kasty a povolání prostičké a tklivé lidství; oplývá vřelým a nevinným humorem. Nechce však, aby zde bylo těžisko Temna; román neměl býti ani studií mravů staropražských ani' idylou ~ných hnízd zemanských po venkově - toto vše tvoří spíše jen ornamentální arabesky, časovou dekoraci, průvodní detail. Jádrem knihy jest vítězný boj jesuitů s kacíři: z těchto dvou táborů vyvolil své tra·, gické prota.gonisty. Hluboce temné, jakoby zakouřené barvy těžkého ná-