na české půdě, v Praze i na venkově, světským kněžstvem i jesuitskými misionáři na prahu vlády císaře Karla VI. proměněna v plnou skutečnost: vzdorná provincie kacířská přivtělena byla pevně ke katolickému světu, a mohutná, jednotná organisace církevní zasáhla s ocelovou jistotou do celého života českého; vlašský kult individualistické moci a španělská id,eologie ovládly zemi někdy husitskou a bra,trs~ouJ po níž po století roztahovala své síti náboženská spekulace i citovost německá. Oficiální svět český, pokud jej v zemi politicky spoutané a nečinné představuií stavové, jest již proniknut nadobro římskošpanělským a barokním katolictvím. Vyšší šlechta, přimykající se vždy více ke kultuře dvorské a vyšinujfd se tím z kolejí domácích tradic, drobné zemanstvo po českém venkově, bohatí měšťané a jejich příživníci z vrstev řemeslnických, nově vzkvétající stav úřednický - ti všichni dávají se s ochotou, ba s nadšením vésti Tovaryšstvem J eŽÍ'Šovým,které v ošemetně dvojité hře dobývá jejich smyslů slavnostním barokem a jejich srdcí temným asketismem. Není jen obratným užitím dokumentů, ale i mohutnou symbolisací všeho duševního života českého v době protireformační, jestliže Alois Jirásek vyvrcholil Temno slavností svatořečení Jana Nepomuckého, Světec, jehož legenda a kult jsou samy polemikou proti. českému husitství, vábil jako mučedník k sobě asketická srdce, kterým bylo potřebí silných citů soustrázně s utrpením a dojeti z ran, z krve, z násilí, ale odměňoval zároveň rafinovanou smyslnost ctitelů a divá'ků tím, že volal je k světsky honosným slavnostem zlata a barev, dra· hých rouch a lesklých odznaků, rušného pohybu a Masné hudby. Tam, kde nad temnou řekou se tyčila