nepředpokládala u posluchačů nic více než zájem, pozornost a povědomí souvislosti, skládal tu před universitním posluchačstvem z drobných, namnoze i podružných detailů svoje mosaikové a přece celistvé obrazy jednotlivých slovesných genrů v dějinném jejich vývoji. Shodně s Jungmannovou »Historií lite· ratury české«, která v té příčině opětně připíná se ke vzoru Dobrovského, vzal Gebauer za metodické své dělítko praktickou poetiku a rozvrh literatury dle oborů; v tomto velkém rámci, v němž však namnoze ztrácí se duševní svéráznost jednotlivých period literárního vývoje, dovedl nalézti Gebauer soulad mezi knihopÍJsnou zevrubností a karakteristickým výbě· rem, do něho vešly se mu údaje životopisné právě jako detaily kulturně dějepisné. I probíral Gebauer osamoceně dějepisectví vedle epiky duchovní, epiku světskou: vedle lyriky, literaturu náboženskou vedle poesie tendenční, cestopisectvf vedle památek mluvnickýcha slovníkářských atd. Novým shrnutím české slovesnosti až do národního obrození, přesnými kn.ihopisnými údaji, stručnými skizzami obsahu, přehledností výkladu vynikají tyto Gebauerovy akademické přednášky všecky; ty pak z nich, jež buď zabývají se předměty Gebauerovu zájmu zvláště milými, jako Alexandreidou a Tomášem ze ŠHtného, neb jež mají široký podklad ze srovnávacího dějepisu literárního, jako na př. úvahy o zvířecí báji a bajce, o rytířských kruzích epických, stojí hodnotou nejvýše. Celá: sta posluchačů GebauerO'Vých děkuji těmto universitním výkladům za přehled a orientaci v složitém bludišti našeho starého písemnictví'. Úvahu o Gebauerově významu v české historii literárni dlužno doplniti několika větami o mocném vlivu,