lučně: »podle lidstva reků kolem něho, praporu dle na!d ním červeného.« Pos,ledni hásnic'ké slovo Nerudovo »Zpěvy páteční« navazují přímo tam, kde přestala mladi'stvá lyrika politická »Knihy veršů«, avšak na její skeptickě zápory odpovídá Neruda na prahu hrohu nadějnými klady. Kdežto druhdy vinil náš zápas za všelidskou svobodu, že bídně přivedla národ k hrobu, volá nyní, naopak: »ta myšlenka, která nás ve hrob smetla, zas k slávě vznese násl« Meissnerovská idea, že národ náš obětoval se za lidstvo celé, jež pronikala básní »Ve východní záři«, nabyla nyní nezapomenutelného výrazu v tklivém messianismu zá,dumčivé skladby >>V zemi kalichu«: jen v zemi trpké, jižto »tvrdý kámen hor jako kalichem by kol dokola vroubí« mohla vzniknouti truchle krásná háj, že »pán Kristus denně sebe znovu obětuje«. Smíme, jak děje se pravidelně, pokládati tuto báseň za projev Nerudova uvědomělého pochopení refonnace husitské, kališnictví táborského? Pochybuji o tom. Messiáš'Ské če:šství Nerudovo, k němuž vyS\pěl z všelidského liberalismu, mohlo by stejným právem býti pojímáno jako příklona 'k mystice katolické, jakou shledáváme na př. u polských básníků. Kdesi hluboko, na dně bytosti dříme u Nerudy instinktivní příchylnost k naší náboženské minulostí, nikde se nestává však rozhodným, uvědomělým přesvědčením. Mimoděk kmitne se ve chvíli, kdy Neruda chce charakterisovati povahu českého lidu, husovský rys: »Dnes jasný učitel, jenž lidstvo k n'ebi zvedá   a zítra mučedník zas luze ve psí daný.« Mimoděk v památném lyrickém re-liefu >>V e lví