Zde ocitá se Neruda po prvé na půdě Meissnerově, z níž pak r. 1862 vyrůstá háseň "Žižkova smrt« (SXXXI!., str. 58-60) 3; se žižkou klesá námd, jenž až k umučení se obětoval pro svobodlu lrid1stva a nastupuje u národů zašlých stráž mrtvých; celý národ jest Sirotkem po Žižkovi; avšak v době noV'é, kdy dorůstá svého mužství, a kdy chystá se znovu postavit v čelo národů kráčejídch za svohodou,dojista najde Žižku nového. Spor minulosti a přitomnosti jest překonán, velké dějiny husitské, pojaté v duchu liberálním, jsou zárukou větší budoucnosti; básník s důvěrou může se k nim obraceti vždy, kdykoliv hledá příklad činorodé vůle" charakterní ryzosti; Hus a Husité stávají se vzory při národní výtChově. Po desetiletí jest to nikoliv Neruda básník, nýbrž Neruda národní pedagog, kdo zabývá se studiem Husovy osobnosti a jeho významu. Mineme-li rozmarný žertík zábavného satirika z roku 1862, kde v málo vkusné úpravě "beseci.ního čtení« "pamduje, tuším, Hoflerovo výlučně národnostní po jetí husitstvt,4 setkáváme se u Nerudy s Husovou poistavou po prvé v souvislosti překvapující - ve výJvarném referátě. Souběžně s německým básnictvím, které v liberálním období opěvovalo rádo hlučné a pohnuté události z dějin za národní, společenskou a nábož·enskou svobodu, pokoušelo se také malíhtví německé o podobný cíl: v honosných, hromadných výjevech účinně spořádaných a duchaplně pointovaných zobrazovalo proslulé hrdiny záJpasu o uvolnění Iřel:. stva, horujíc a povzbuzujíc tam, kde malíři romantičtí kořili a modlili se v pokoř,e a u vytržení. Z těchto umělců, soustředěnýoh hlavně ve škole diisseldorfskéj~ jest pro nás Karel Bedřich Lessing nejpamátnější; jeho