náboženskou opravdovost a mrav-ní charakter - Hus v tomto monumentálisujícím pojetí přestává býti osobností podmíněnou historicky a ..sění Se v ideální typ reformačního Čecha vůbec. Kollár Husa neomlouvá, neobhajuje, nevykládá, nýbrž vzývá jej a to slovy hodnými vznešeného pera Komenskéhc (II, 646). »To my věřme i o tobě, ty prvni evangelický mučedniku: i ty nejsi zničen ani zhanoben, ale zvěčněn a oslaven, odebrav se tam ke Kristu a štěpáTťU, Sokratovi a Sen:ekovi, Václavovi a Ludmile a všem moudrým a ctnostným. pobožným a Ttevinrlým mučednikům všech časůu i národův. Tvé jméno a učení, tvou zmužilost, věrnost a následky tvé účinlivost1i nechal jsi zemi co svaté dědictví, ale ty sám jsi přeletěl do vyššího světa, v bílém rouchu nesmrtelno,sti mají tě tam i tUdji přátelé i tvoji nepřátelé spatřiti, pozrlatí ci slavili, takže se U nejvznešenějším smyslu splní na tobě ona zámluva Páně u Izaiáše (43, 2): Neboj se, můj jsi ty! půjdeš-li přes oheň, nespálíš se, aniž plamen chytí se tebe!« I~ Od tohoto Husa Kollárova vede pak přímá cesta ~ Husovi PalacMho. V »Dějinách národu českého« Konárův mravně příkladný Mistr, který v podání kazatelově jest zjevem absolutním, dostává hluboké pozadí historické a z příkladného pomocníka obce evangeHcké mění se ve vůdce celého národa na cestě svo body duchovní. (1916.)