protestantským a krajní snášenlivosti interkonfesijní, mezi obecným ideálem humanitním a přísnou morálkou křesťanskou, kone'čně mezi reformačním V'ědomím protestanta a národnostní myšlenkou zbarvenou slovansky. Avšak vroucnos-t tónu kazate1ova, jenž stále zůstává v důvěrném vztahu s dušemi zbožných posluchačů, vznešené vědomí mravního poslání, slovanského kněze uprostřed maďarského nepřátd'ského světa, hlavně pak plnost a opravdoV'ost os,obnosti, která nejlepší stránky svého lidství vkládá též do činnosti kazatelské ~ to vše pojí ve vyšší, přesvědčující jednotu Kollárovy projevy. V nich velmi často vraci se řečník k oblíbenému svému tématu, které v mládí naznačil slovy: »my jsme dali Uhrům Zrinyho, Němcům Husa a Vlachům Koperníka«: německá i švýcarská reformace j sou dcerami náboženského hnutí českého, které razilo dráhu a usnadnilo cesty následovníkům. Nyní r. 1843 nachází pro svůj názor velmi VÝmluvnou '-formulaci: »Nejen Hus a Jeroným, ntbr{~;fý'~ář-od 'Česk§obětovar~~ . ·s"Zllmi····na •.•• ··veHkém ··oHáfr·r-efo·r~~~ě~"-SlovemněJp~:· nější,P~~jh~fně1ši, nejpodstatti:ější jak tělesný tak duchovní podíl na reformaci mě'l náš národ« (II, 699). Kdežto pak Kollár nedoceňuje vý:zmamu Viklefova pro náboženské hnutfajehoy1.iYllIla hUšÍfštY{č~ské,()pa: Kule-·čiřslo-tvr~-ě~í, . Ú·· Luther téměř témuž učil, čemu jeho před,chůdce Hus; zde, i v domnění o souvislosti východní církve, dědičky Methodějovy, s husitstvím, Kollár nestojí na pevné půdě historického poznáni. Též v nejdelším 'svém kázání o Husovi, pr-osloveném při památce reformace, jsou Kollárovy vědomosti o Husovi velmi kusé a nesou stopy zlomkovitého a nejistého poznání našich dějin reformačních před Pa-