né i pozdní ren~issance, stejně jako svěží zájem národopisný, třebaže mu většinou se dostalo dobře obeznalých průvodců místních, přece jeho popisy měst nemají zvláštní názornosti. Pod nahromaděnými detaily ztrá.cJ se jednotný ob~~.5 -'dějinné výjevy, na něž klade se důraz, nevystupují životněj to, co jmenujeme duší města, zůstává němo. To platí i o velmi zevrubném popisu Kostnice, postaveném takřka v čelo cestovní kroniky. Jan K'ollárhledá všude v KostniciMJ!ltJ::~_.Jana a seznamuje nás s mnohými místními i starožitnickými stopami jeho pobytu i mučednictví, přes to však ani necítíme Husovy přítomnosti ani nebloudíme Kostnicí ;KV. st.oI~!k..Jen jednou procitáme ze střízlivého naladění, v něž nás suchý výčet jednotlivO'stí uvedl, není to však Kollár básník, kdo nás z něho vytrhuje 8 Kollár kazatel předstupuje před nás. Před dřevěným Husovým žalářem v přítomnosti několika Angličanů a Sasů Kollár postoupí doprostřed síně a s pohnutým srdcem řekne veřejně: »»Hle, na tomto míst·ě stál někdy ten nejčištěj ší a nejpe,vněj ší charakter slavj anský.«« Projev ten má platnost skoro symbolickou: kdežto Kollár poeta dov·edl o Mistru Janu Husovi pověděti tak málo, poučuje nás o něm vřele a .obsažně Kollár jako duchovní- řečník. Kollárovy peštské »řeči k napomožení pobožné národnosti« nejsou dílem hlubokého náJboženského myslitele, který s úpornou důsledností zápasí o svého Boha a svou přesnou duchovní pravdu a jenž buď zdůvodňuje si osobním přemyšlením zásady své církve neb v bolestném individualismu ocitá se mimo tradiční vyznánL2 Kollár jakožto kazatel chýH se ke kompromisům mezi racionalismem osvícenského bohosloví laJ cítovou potřebou věřícího křesfana, mezi přesvědčením