řavý«, a města planoucího v požáru jisker, osvědčují jeho neoby,čejně vyspělou schopnost visuální, kterou v básních i v cestopisech opětovně projevil klasickým líčením slunečního východu a ledovců, jitřního moře r vlašské pěštěné přírody. Avšak, co dovedl KolláÍ" ~entokráte pověděti o podstatě Husovy osobnosti, co J> jeho významu historickém, co o jeho vztahu k češ '\:ství a slovanstvÍ přítomnému? Nic, pranic význačného ,neb osobně rázovitého - Hus a husitství zůstali bás'níku »Slávy dcery« pouhými historickými fakty, jichž nedovedl proměniti ~pTodné- molívy lynckého ~oŤení. A tak v d~jinách české poesi~_Q._hu§.g~tVí má Jan Kollár sotva;Ýzn;~nějšim:ist~ než Anto~ín j~os,Jav Puchmajer, skladatel »Písně na JanaŽižkuzlrocnova«-;neo František Ladislav čelakovský, auktor ba lady »Pro~op H~iý«:":"'" - Teprve r. ~kdy básnická činnost Kollárova již trvale byla uzavřena, shlédl básník cestou do Švýcar a do I talie Kostnici, kterou byl před 12 roky opěvoval Zkušenosti~ytil po třech letech v zlomkovitém ~~~!opise druhém«. Na rozdíl od první sV'é pouti do horní-UiHe-zapHrodními utěšenými dojmy, uměleckými památkami a pochybnými slovanskými starožitnostmi, vystupuje tu Jan Kollár jako typkký pastor, cestující s dvojctihodnou paničkou a ctnostně vychovanou dcerk,ou, ovzduší společenské důstojnosti a rodinné kázně pl'Ovází jej vytrvale a ustupuje pouze tehdy pravé náladě básnické, když Jan Kollár sám se hrouzi do úchvatné velebnosti alpské přírody, kterou teprve nyní' pochopil »jako samorostlý nebetyčný oHM božfvšemohoucnosti«. Ač Kollár cestuje vyzbrojen důkladnými znalostmi historickými, a stále jej provází dobrý výtvarný vkus, libující si hlavně v dílech vrchol-