CESTOU K MISTRU JANU HUSOVI Jan K o II á,. o Jan u H u s o v i. ~).::-svicenSkÝm učencum naš'eho národního obrození ~Oj zůstala česká reformace i ve vrcholných svých ~... zjevech hnutím cizím, ba nepochopitelným. S větší nebo s menší znalostí a jen 8 prostředním zdarem vědeckým pokoušejí se dějepisci od Voigta po Do~ brovského a Pelda obhájiti husitství a bratrství proti zakořeněným_ předsudkům jesuitské .. protireformace, z nichž se sami vždy nedovedli vyzoút( ~Testliž~-s~'TeIrčh střízlivé a studené duše vzpruží k rozhodnějším slovům o Mistru Janu Husovi, jsou to projevy nábožensko~obranné tendence, která touží smýti s osobnosti Mistrovy staletou výtku proticírkevní vzpoury a nebezpečného kacířství. Snažíce se postihnouti· mravní velikost Husovu, velebí jeho charakter a obdivují se j-eho mučednictví, ale pod apologetickou tou horlivostí není nesnadno uvědomHisi spodní tón: naše doba potřebuje charakteru jiných a povznesla se naď středověkou formu husovského mučednictví. V době rozkvétajícího zájmu filologického neschází ovšem obdivovatelu Husovy reformy jazykové a literární, a byl to právě Josef Dobrovský, kdo ocenil Mistruv význam s tohoto hlediska. Ani Josef Jungmann nepronikl hloub, ba právě v jeho zmínkách o Husovi a o husitství hlásí se způsobem velmi rozhodným stanovisko příznačně osvícenské. -Celé toto období nebylo ničeho více vzdáleno než