exilia; den ze dne vidí i' v pohorském závětří žerotínském, jak mračna bouřlivého času stahují se netoliko nad jeho hlavou, ale i nad osudy celé Jednoty. Dokud střely hněvu Hospodinova zasáhly pouze jeho rodinu, dovedl se ukonejšiti - rozumná a mírná resignace křesťanská klene se v promyšleném traktátě »0 sirobě« jako bledé nebe vyjasněné po bouři nad smutky a ztrátami osobními,. Leč stesk trpící duše mění se v divokou vichřici pří pohledu na události veřejné: nepřátelé slova božího a národu českého sešikovali se v Ligu, dobře ozbrojenou a nešetřící Hdskosti, jejich děla a jezdci obklíčili se vš'ech stran naši zemi, přetékající nikoliv mlékem a strdí, nýbrž slzami a krVÍ; meč žoldnéřův i katův rozzuřily se svorně proti dětem českého Betléma; válečné i politické úspěchy sledující s prudkostí větru provázely vítězící Babylon - tehdy vášnivě vyráží Komenský výkřik zoufalé otázky: Což by měl opravdu dojití vrchu a panování Gog s Magogem? V památném dopise Montanovi zachytil Komenský nezapomenutelně situaci z let 1622 a 1623, kdy »zdálo se, že nižádné nepozůstává naděje o lidské pom.oci neb radě«: beze snu zmítá se v nevýslovných úzkostech a pokušeních, o půl nocí vytrhuje s'e z lože a soustředí ducha v horoucí modlitbu; prudce chápe se bible a otevírá proroka Isaiáše, aby v něm četl s úpěními odevzdává se pak i ostatním prorokům a v ustavičném rozmlouvání s Bohem nacháZÍ východiště ze svého zoufalstvÍ. Tak vznikl dvojdílný dialog »Truchlivý to jest smutné a tesklivé člověka křesťana nad žalostnými vlasti a církve bídami naříkání«, snad nejdramatičtější z děl Komenského. Prudký životní pocit muže třicetiletého, v němž jest nastřádáno mnoho vášně, vzdoru a nejistot, bouří knihou; ani biblické podání