dozrajete, poznáte, že jsou ještě jiné křivdy a žaly, lásky nevyužité, srdce navždy odsouzeného k samotě, idealismu, jenž působí bezděky zlo; ach, kdo by vypočítal to vše, od čeho není a nikdy nebude léku sociálního? Že by to byl právě Jiří Wolker před vámi všemi pochopil, dokazují nejlepší čísla "Těžké hodiny": to nejsou jenom tragedie ztvrdlých rukou, ale také poraněných srdcí, nikoliv prázdných dlaní, nýbrž neukojené touhy po vyšším štěstí, ne msty, ale bolesti vykupitelské. Též pro Jiřího Wolkera - v "Hostu do domu" především básníka Betlémazemřel Ježíš na Golgotě, aby posvětil bolest, utrpení, oběť; zní-li z první knihy žehnání: "Nechte maličkých přijíti ke mně!", slyšíme z druhé blahoslavenství těch, kdož trpí protivenství pro spravedlnost. Neměl toho prožíti jenom duchovně, musil to protrpěti sám na sobě. Poslední měsíce jeho života byly cestou křížovou. Umíral chorobou Hlaváčkovou, Novalisovou, Laforguovou, která hned zjemňuje smysly pro svět již již prchající, hned klame srdce marnými nadějemi, hned uvrhuje bytost na dno jasnovidného zoufalství. Nevíme, co by byl ještě vykonal; cítíme pouze, že jeho poslání není dovršeno, byť snad v budoucnosti jest mu souzeno, aby se proměnil v bytost symbolickou. Dnes nad Jiřím Wolkerem pláčete, jednou snad budete mu záviděti, jako kmetný Goethe oslovil svého Werthera: "Ty - k smrti určen, já - bych žít se vrátil: tys napřed šel - a málo jsi jen ztratil." Život nenaplňuje jenom, život i vyvrací. Až poznáte, že se žádné vyplnění nerovná touze mládí po velikosti, že síly jedné generace nestačí, aby vývoj byl jenom poněkud posunut, že nejkrásnější idea hyne v kompromisu, prostřednosti, všednosti, zasteskne se vám po mladých letech, a jako jejich ztělesnění vstoupí vám do cesty jasný a čistý eféb s plamenným v I I t h Z b VI I d V mecem v ruce a s plsnl na r ec. a USl vam sr ce, az po znáte, že má rysy Jiřího Wolkera, a pomyslít~ si snad, že vám na chvíli alespoň vrátí to, čeho jste nenávratně