pectví plně a rozhodně a stejně plně a rozhodně se chystal vyžít své jinošství a mužství. Na rozhraní stojí jeho druhá kniha, případně napsaná "Těžká hodina", opravdu dílo, v němž trpce sládne krev, a bolestně se chvěje hrůZa porodních bolestí nového člověka a nového sociálního řádu. Již v první jeho sbírce sluje jeden oddíl "Ukřižované srdce" takřka odpovědí na půvabný sensualismus předchozích čísel; jako Faust má v duši po tragedii Markét V· v v k t' v l' d t A v k TV vk' h d' V" h cme vsec u ryzen 1 s va. vsa v" ez e o me se o tato trýzeň již nechápe, nýbrž se přímo do něho přelévázření subjektivní jest v duchu nové estetiky zrušeno, aby ustoupilo napiatému úsilí o objektivaci básnickou a o sociální integraci. Byl-li Jiří Wolker dotud lyrickým strůjcem prostičkých a oduševnělých zátiší, stává se nyní básníkem epickým. Obnovuje sociální baladu, jak ji u nás po prvé vytvořil mladý Neruda, ale podle své tendence a mocí své prosté názornosti činí ji přístupnou i prostému čtenáři a zároveň jí dává širší dech, roz,sáhlejší výstavbu, jako by chtěl, aby se její žebra, podepřená o pilíře hluboce zazděné do lidského hoře, klenula až do vzduchu metafysického. Kde jeho druzi, vyznávající s ním kolektivismus a proletářský mesianismus revolučního přízvuku, psali veršované programy a nesouvislé invektivy s obrazovou neb rétorickou přízdobou, dovedl Wolker vytvořiti postavu a děj, figuru a příběh, zhuštěnou tragedii, v nejpožehnanějších chvílích inspirace i s obzorem visionářským. Pravda, Wolkerova koncepce lidského utrpení byla dobrovolně zúžena ve smyslu socialistického programu na bolest a bídu dělníka a proletáře, z níž se činí výhradně vinným dnešní hospodářský řád. Celé vaše pokolení přezírá krátkozrace a v meliorismu příliš zjednodušujícím žaly a strázně, které nejsou vázány jenom výrobními a hmotnými podmínkami a kterých by neodstranil přesun majetkový a mocenský, i kdyby nadal proletáře půdy a práce plnými právy a ještě vyšší politickou mocí. Až