dožitých osudů a na tragiku poněmčeného Brna'á, Špilberku nad ním, vstoupil jsem do přítelovy ponuré cely v svatoanenské nemocnici brněnské. Ve chvíli, kdy Hofmanova únava si vynutila přerývku v hovoru, vzal jsem do rukou knihy s jeho nočního stolku; obě byly francouzské. Ale starší a závažnější z nich, kterýsi sva~ek Voltaira, ukazoval k Německu či spíše k Prusku; bylť pomůckou při studiu doby a ducha Bedřicha Velikého, jež k sobě strhovala nejen vědeckou pozornost Hofmanovu, ale i jeho mravní zájem - bezohledná životní a politická síla germánská, pro niž právo jest totožné s mocí, znepokojovala poslední dny umírajícího českého učence, kte~ rému unikaly zbytky sil a jenž ještě na smrtelném loži dojímal všecky svou ohledu plnou jemností. A druhou knihou byl Renan, učitel a miláček Hofmanova mládí, duch mu sourodý spojením naukové pronikavosti a uměleckého vkusu, historik a filosof v jedné osobě, od něhož jeho český čtenář s celým svým pokolením přijal nezávazný půvab estetické hry s vyloučením zřetelů etických. Teď se na sklonku svých dnů vrátil ještě jednou k mistrovi, kterého byl již opustil, jakoby elegicky a na rozloučenou, chtěje mu snad říci, že Německo Bedřichovo nabylo v bránícím se srdci vlastním vrch nad jeho Francií, hrůza ze síly nad radostí z lehké krásy, svědomí vzpírající se koncepcím jen dynamickým nad amoralismem uměleckým. A zde, v tomto konfliktu, - zobrazeném přímo symbolicky poslední Hofmanovou četbou, hlásila se třetí tragika jeho, ne pouze čistě osobní, nýbrž docela typická pro jeho _ vrstevníky, jež představoval tak plně a světle jako nikdo druhý. Proto Hofmanův růst, vývoj a pád jest zkratkovou historií jednoho pokolení. Literárním památníkem tohoto Hofmanova typického postavení uprostřed jeho současníků zůstanou jeho deníky, vyplňující celý svazek jeho slovesné pozůstalosti (Ol převyšující důležitostí patrně jeho odkaz vědecký. Od studentských let časně vyzrálého gymnasisty v Hradci Krá-