něhož mnoho očekával pro národní budoucnost, hlavně však z překypující plnosti svého nacionalismu, pro něž hlavní životní skutečnosti jsou celky národní a nikoliv státní. Ozvaly-li se mezi oběma - také za Havlíčkovy kratičké a bezvýznamné prakse parlamentně-politické ¸ rozpory, vyvěraly spíše z různosti temperamentu než názorů; přece však tato různost nedopustila, aby Havlíček, důsledný, rázný demokrat, lidový až do dřeně kostí, rozhodný v slově i v činu, snad stanul v radikálním táboře. Před tím chránila jej jeho rozvaha, kritičnost přenášená i do praktického života, přísné vědomí výchovného poslání mezi lidem-muž úplně zralý v dvacetisedmi letech nemohl ani v politice přijímati romantiky mládeže, kterou zavrhoval v literatuře. Jest známo, že naděje o plně konstitučním, národně federalistickém Rakousku se nesplnily ani roku 1848, ani kdy jindy v sedmdesáti letech, následujících; nikdy nebylo zklamání těžší než za tuhosti reakce Bachovy po r. 1849. Radikálové byli rozptýleni a umlčeni, Palacký uchýlil se od politiky zase k přísné práci vědecké v ústraní své studovny, ale Havlíček vydržel tak dlouho, až se všecky otrávené šípy persekuce státní sesypaly bez výběru na jeho mužnou hruď. Vyprávěti o křížové cestě, která vede Havlíčka z Prahy do Kutné Hory a Německého Brodu, aby přes brixenskou Kalvarii dospěla hrobu olšanského, znamená buď obviňovati politickou a policejní moc rakouskou z pomalé vraždy, která nemůže býti ani pozakryta heslem vraždy justiční, nebo zpívati chválu mužných ctností, jaké jenom zřídka se objevují v moderním životě politickém. Havlíček nikdy nedbalo dekor romantický a také v úloze mučedníka nijak si nelib oval, jak svědčí jeho důstojné a naprosto nesentimentální dopisy hrixenské, ani myšlenku, jež ležela nasnadě, že v něm jest pokutován celý národ, nerozváděl se samolibým zrcadlením. Patetikům bylo by po chuti, aby se přel s osudem neb žaloval Bohu, ale Havlíček hovoří ironicky