i Havlíčkovi. Krásně pověděl Masaryk, že Jejich spojení bylo a zůstane požehnáním. Palacký, jenž byl duševní aristokrat s panským a učeneckým odstupem od lidu, potřeboval novinářského apoštola, aby doktriny přesně promyšlené a pečlivě odůvodněné přenesl s jasností a prostotou, které nikterak nejsou nejmenším uměním, do měst a i vesnic, aby pro ně s láskou i s qůrazem vychovával čtenáře a vyznavače, aby je ilustroval názornými příklady ze života a měnil i v drobnou praksi osvětovou a hospodářskou. K tomu nechybělo Havlíčkovi nic: ani přesný smysl pro podstatné, ani dar přehledného a zajímavého výkladu, ani mravní zanícení, ani řízný vtip ` první náš novinář byl zároveň naším žurnalistou největším. Politický rozmach r. 1848 způsobil, že oficiální "Pražské Noviny" Karel Havlíček zaměnil za svobodný deník národního liberalismu "Národní Noviny", kdežto reakční tíseň přinutila ho, že se místo denního listu musil omeziti na politickou lidovýchovnou revui "Slovana"; rytmus doby měnil přirozeně tón přednesu, ale čím se zachmuřoval politický obzor, tím byl Havlíček rozhodnějším, radikálnějším a odvážnějším. Je-li František Palacký vlastním českým politikem roku 1848, jest jeho vlastním žurnalistou Karel Havlíček; v zásadách, jež jsou majetkem Palackého, není mezi nimi rozdílu. Oba stavějí proti starému Rakousku, v kterém se panovnický absolutismus dobře snášel s protinárodní centralisací německou, jednotné velké a silné Rakousko nové, důsledně konstituční a vybudované na federaci národů; oba přehlížejí starý český program státoprávní, Palacký, podle slov Pekařových, patrně pod vlivem mladistvého svého prostředí slovenského, z politicko-filosofického přesvědčení o nastalém období velkých států, z naděje, že nová ústava státu převahou slovanského obnoví staroslovanskou demokracii, Havlíček asi z nedostatku smyslu dějinného a ze skrovnějšího zájmu politickoprávního, snad i z ohledu na uherské Slovensko, od