kládá-li naše universita tuto slavnost za hold české hudbě jako dohru roku Smetanova. V něm samém vstupuje do českého hudebního umění prvek nový, moravský a východní; rozvití jeho odehrává se na půdě, které teprve bylo třeba pro národ plně dobýti, v poněmčeném Brně let sedmdesátých a osmdesátých. Nejlepší mužové, kteří zde žili, naplněni byli přesvědčením, že Morava, jejíž národnost zachovával jenom lid, může přispěti k obohacení, ozdravění a omlazení české kultury tím, bude-li tvořiti z bohatých hloubek ducha lidového, které ovšem třeba poznati a proniknouti. Leoš Janáček se přimkl jako mladý muž k oběma nejmohutnějším představitelům tohoto směru, k Pavlu Křižkovskému, jenž jemu, svému žáku, odhalil hudební stránku lidového zpěvu, a k Františku Bartošovi, který svého mladšího spolupracovníka zasvěcoval do tajemství slova v písni prostonárodní. Památná tato trojice zástupců tří generací: Slezan Křižkovský, Slovák Bartoš a Lach Janáček ztělesňuje ono moravanství, které není jenom zeměpisnou příslušností, nýbrž pojmem psychologie národně kulturní. Znamená pevné zapuštění kořenů do půdy lidu, těsnou souvislost s přírodou, rozhodné uvědomění spojitosti se slovanstvím, ale snad i onen pomalý růst, pozdní uzrávání a schopnost dlouho vytrvati, čímž vším skvěle jest nahrazena rychlá vznětlivost a snadnost myšlení i produkce vlastní Čechům v západní oblasti našeho národa. Lv J ' v k'l 1 tVV v o v,· eos anace zra poma u a ezce za pomeru nepnznl vých; učitelské povolání ponechávalo mu málo času pro tvoření umělecké; nevlídné prostředí brněnské nepodporovalo ho ani podněty ani porozuměním; a jenom cesta na Rus znamenala požehnané obohacení jeho názoru i tvořivosti; prvním jeho dílům se nedostalo provozování, natož ocenění. Ale tento životní zápas všemu navzdory, tato neúchylná služba uměleckého ideálu, tato mravní síla tak příkladná pro celou mladší generaci, přece zvítě-