vrstevníků znal hudební i slohovou povahu písní prostonárodních. Tato katolická literatura moravská pracovala po půlstoletí proti ideím roku 1848, kdy hegelský matný humanista František Matouš Klácel a pohanský samolibý hedonik Ján He1ce1et vedli své posluchače i čtenáře na Moravě k vyšším formám lidství. Proti soustavné retardační práci mocných církevních hodnostářů stejně jako proti politické reakci v zemi, kde netoliko na Špilberku, ale i na Cejlu bylo "mnoho pokojíků", dlouho a marně se vzpírali statečhí· zástupcové mladého svobodomyslnictví v letech šedesátých; vzpomeňme z tohoto času "za živa pohřbených" alespoň dvou milých osobností z literární bohémy, již teprve zásluhou neúnavného Miloslava Hýska byli doceněni: dumného lyrika s melodií v uzounké dušičce Aleše Balcárka a havlíčkovského novináře břitkého péra a pevného programu Františka Jaroslava Kubíčka. Nepřišel jsem, abych zde konal církevně politickou kritiku neb dokonce protináboženskou agitaci. Uznávám vděčně, co znamenalo věrné katolické kněžstvo pro národně jazykové probuzení na Moravě. Ch4pu plně výchovnou moc kultu velkých světců ve středověku, který se po případě, může prostírati až do devatenáctého století. Ano, jsem ochoten přiznati, že pojem moravanství byl netoliko zpoetisován, ale i zmonumentalisován představou strážných vrchů a svatyň Hostýna a Velehradu. V hloubi duše však cítím, že tento ultramontanismus, církevně tak uvědomělý, má pramálo společného s podstatou náboženství, již pro svůj výlučný základ minulostní. Náboženství naopak - a na jeho konfesijní formě při tom vůbec nezáleží - jest projevem vá~nivého citu pro stupňovanou přítomnost, která celá kypí a vře jsoucností aoží; ne nadarmo praví Písmo, že Bůh jest Bohem živých, nikoliv mrtvých. Ale vracím se na půdu čistě literární a táži se, zda tento církevně politický směr na Moravě, nadaný tolika zevní-