rozvila společnou prací a zároveň soutěžením škol Máje, Ruchu, Osvěty, Lumíra, a kdy se česká věda chystala zaujmouti důstojné místo na Karlo-Ferdinandově universitě národu vrácené, mělo řečnictví literární a vědecké u nás jenom dva význačnější zástupce, kteří při zdobnosti a vznosnosti forem často upadali do pouhého krasořečnictví, filosofa Josefa Durdíka a literáta Václava Vlčka. Umělců slova nebylo však ani mezi básníky, kteří přivedli v Lumíru psaný jazyk český na vrchol dokonalosti, ani mezi učenCi, jimž náleží zásluha o vybudování kritického a evropsky uvědomělého poznání vědec~ého; tito, t. zv. realisté, se v kultu obsahu a myšlenky chovali ke kráse mluveného slova přímo odmítavě. Vyrůstal jsem za těchto poměrů, a ježto ani můj obor ani má náklonnost mne nevedly pod řečniště politiků ani pod kazatelnu kněží, ohlížel jsem se marně po vzorech a učitelích, u nichž bych vzdělával svou zálibu v řečnictví, podporovanou podle úsudku mých blahovolných přátel prý také přirozenou či snad po matce zděděnou vlohou. Lecčemus jsem se naučil za studií gymnasijních horlivou četbou rétorů starověkých, Demosthena, Cicerona a zvláště také Livia; se zalíbením jsem slýchal o otázkách literárních a uměleckých veřejně přednášeti oba spisovatele evropského rozhledu, Jaroslava Vrchlického a F. X. Šaldu; na berlínské universitě mne upoutal skvělý mistr vzletného, uhlazeného, působivého slova, literární dějepisec Erich Schmidt. Avšak toto vše byla průprava jenom nesoustavná a více méně nahodilá; jistě mým řečnickým pokusům chybí pravý základ tradiční a metodické vyškolení. Pro každou látku, jak mně ji přinášely podněty literární a od r. 1921 povolání universitního učitele, jsem si teprve hledal příslušnou a sourodou formu; myslil jsem nejenom na věc, ale i na posluchače a ovšem také na situaci; snažil jsem se upoutati své obecenstvo ne toliko výraznou karakteristikou předmětu, nýbrž i rozmanitostí, živostí a někdy snad i dramatičností výrazu; pokoušel jsem se dobře odlišiti slovo mluvené od psané věty; pohrdal jsem pomůckou, jakou jest při samé řeči neb přednášce podrobně vypracovaný text a věnoval jsem mnoho péče, i času tomu, abych své přednášky memoroval.