Uvod Když před sto léty uvažoval Josef Jungmann v prvním ročníku Časopisu Společnosti vlastenského museum o podmínkách, za nichž muže vzniknouti a rozvíjeti se literatura skutečně klasická, položil duraz vedle básnictví, dějepisectví a filosofie také na řečnictví, maje zato, že bez tohoto oboru, spojujícího slovo psané se slovem mluveným, písemnictví nemUže slouti klasickým. Zdálo se, že jehu přímí následovníci a žáci míní splniti tento požadavek patriarchuv: Jan Kollár v oblasti řečnictví duchovního, Pavel Josef Šafařík v řečnictví vědeckém, hlavně pak František Palacký v okruhu mluveného slova naukového i politického podali dukaz a příklady, že vybídnutí Jungmannovo nepadlo na skálu. Ale v generacích, které následovaly po prvním šiku buditelském. byla právě tato složka národní vzdělanosti zanedbávána, ač zveřejnění kulturních snah, spojené s konstitucí a hlavně rozvitý život politický volaly opětovně předáky národního hnutí na řečniště. Jenom na poli řečnictví parlamentního ukázaly se význačnější osobnosti, které řečnické nadáhí spojovaly s kulturou a kázní mluveného a dobře připraveného slova; jejich řadu bychom mohli stopovati po několik pokolení v zemském sněmu českém, v říšském parlamentu vídeňském, konečně v Národním shromáždění československém od Františka Ladislava Riegra a Karla Sladkovského po Karla Kramáře. I tradice náboženské výmluvnosti, zahájená Kollárem, potrvala, a to jak v církvi evangelické. tak i katolické, a jména Bedřicha Viléma Košuta a Čeňka Duška onde, biskupa Jana Valeriana Jirsíka a opata Metoda Zavorala tuto, znamenají vrcholy umění kazatelského. Ostatní řečnictví, hlavně pokud vyrustá ze života literárníhoneb z ruchu vědeckého, nemělo u nás valného štěstí; k pohodlí, které se úzkostlivě přidržuje psaného textu, přistupuje tu nedostatek zájmu o zevní formu podání v přednáškovém sále i na katedře, ne-li také skrovná vloha řečnická, vlastní Čechum na rozdíl od Slovanu ostatních. V době, kdy se krásná literatura česká plně