Vídni, nesen myšlenkou státoprávní a posilován zápalem slovanským. Když pak vstupovali do Iíteratury mladší spisovatelé na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let, netajíli se nikterak touto tendencí, ano vraceli se přímo k ideálům národního obrození; tradiční myšlenko~ý obsah ožíval v lyrice i epice pečlivé a barvité formy, školené netoliko u západních mistrů, ale i u slovanských poetů j honosná a těžká malba veršová pojíIa se s hlasnou a umělou rétorikou. Když byl plnokrevný mluvčí nové školy nacionalistické a slavjanofilské, řečnický lyrik žhavých barev a silného dechu, sedlák a bohém, Václav Šolc předčasně zmařil své bohaté nadání dobrodružstvími nepokojné krve, ukázal se nejušlechtilejší osobnosti z této literární družiny Svatopluk Čech, pokládaný dlouhou dobu za, největšího básníka svého národa. Z blaženého domova na venkově si přinesl plachý snílek lásku k idyle, k sedláku, k p~vodní Iídové kultuře j od otce idealisty přijal slovanské nadšení, smyšlení demokratické. a svobodomyslné, přirozené náboženství lidskostí j jako hoch čítal s porozuměním Máchu, Kollára a ruské byronisty. Dospěv poznal Černé moře a Kavkaz; prožil s velkou opravdovostí pokusy sociálních revolucionářů o přerod sestárlé Evropy; nadchl se vítězstvím slovanských zbraní na Balkáně. Přísnou samotu, kterou si uložil, zasvětil službě umění, které v něm našlo úzkostlivého ciseléra obrazů i veršů, stále neuspokojeného dosaženými výsledky a vždy znovu zoufalého, že posvěcení inspirace trvá příliš krátce. Tento podivuhodný básnický nástroj nebyl však vyhrazen ke vzbuzovftní sensací a k uměleckému rozkošnictví; Svatopluk Cech vyjadřoval jeho pomocí svou myšlenkovou i citovou koncepci vlasti i Slovanstva, pojatou v duchu pokroku a lidskosti. Nejobvyklejší básnickou formou, jíž Svatopluk tech užíval od mladých let, zdokonaluje ji postupně, byla verSovaná povídka byronského původu s vydatným živlem refleksivním a s těžkým dekorativním rámcem j takto zpracoval dějinné látky domácí, zvláště z husitské a bělohorské doby, alegorické příběhy ztělesňující myšlenkové, společenské i politické krise Evropy v soumraku a Slovanstva na úsvitě nového