A dovolte mně ještě jednu proshu stejně časovou jako naléhavou: Neopouštějte a nezrazujte nikdy posvátnou víru v poslání a úkol t'zdělanstt'a! Synthesou principu antického a křesťanského vznikla a zmohutněla ve středověku, ale hyla zachovávána ještě renesancí a za osvícenství zásada: všechna moc pochází z ducha; vzdělanci hyli jejími strážci a to jim zaručovalo vůdčí místo v organisaci světa: služehníci Ducha hyli skutečně solí země a moc inteligence hyla uznávána a oceňována. Avšak sekularisací a laicisací vzdělanstva nadešla nejprve etatisace kultury a vzdělanci ve funkci úředníků, důstojníků, učitelů a kněží, ale i spisovatelů, vědců a umělců: jali se přisluhovati zájmům státním. V revolučním věku demokra tickém nastal malý přesun. Z plnosti revolučního sehevědomí pronesena, přijata a i do ústav vtělena nauka formulovaná úplně .v neprospěch vzdělanstva: všechna moc pochází z lidu. A tu jali se vzdělanci dávati své vědomosti, schopnosti a podněty k disposici lidu, přestali udávati směr, z vůdcú se stali vedenými a sta vše se výkonnými nástroji skupin, stran a stavů, poklesli k úplné hezvýznamnosti. Toť zrada vzdělanců, o níž mluví francouzský myslitel a pod kterou trpíme všichni. Nespolupracujte, prosím, na ní; rozpomeňte se na vůdcovské postavení inteligence! Vyzhrojeni ~itlivým sociálním svědomím, huďte opět vúdci lidu, ne jeho ná· stroji, a se vznešeným posláním přijímejte plnou odpovědnost! Český národ, svatováclavský stát, Československá repuhlika potřehovaly vždycky vedle dělných rukou také myslivých hlav a planoucích srdcí, potřehuje jich stonásohně po velké loňské katastrofě naší vlasti, kdy jsme hyli připraveni i o historické právo státní a hranice jím dané i o přirozené právo svého jazyka a své národnosti. Věříme, že z vúle dějinné spravedlnosti získáme jednou ohé zpět, ale nesmíme na to čekati fatalisticky se založenýma rukama a s lhostejnými srdci. Bez falešného optimismu, který nám tolik ublížil v dohě právě minulé, naopak s vydatnou měrou kri· tičnosti vlastní pravé inteligenci podívejme se skutečnosti do očí a přistupme k dílu hudovatelskému. Na vzdělancích záleží, ahy osnovali stavehní plány, aby přemýšleli o nejvhodnějších cestách k jejich realisaci, aby prováděli kontrolu, k n~ž budou mít právo teprve tehdy, hudou-li sami mravní a hezúhonní. Lid, pokud není zfanatisován, čeká na jejich vúdcovství a poddá se mu ochotněji než se dnes zdá: spása ve vás, mladí přátelé! Vaše léta universitní jsou k tomu všemu prllpravou: využijte jich co nejúčelněji a nejplněji, aby naše Alma Mater Brunensis Masarykiana byla skutečně přípravným ohniskem znovuhudování naší republiky a ohrození našeho milovaného českého národa! 22