Arne Novák, sám syn významné české spisovatelky, měl odevždy zvlášť výrazný zájem o osobnost ženy-tvl1rkyně v kultuře národní i světové. Svčtice, básnířka, umělkyně, myslitelka, tnravni či sociální obroditelka, ncbyla mu jen jménem, jež je historicky zaI-a,fováno a hodnoceno stejně jako jméno tvůrce-muže; hledal vždy typické rysy ženské, ten zvláštní přízvuk díla, který stcjně jako v individuálním poslání žcny v životě mužově má SVllj specifický vliv na utváření obccného kulturního vědomí, na jeho zjemt'\ující výchovu. Základem tohoto zájmu je Novákovo vysoké ponětí o úkolu ženy ve společnosti, o jejím působení duchovně a mravně záchovném i ob· rodném, o jejim poslání, jež za nejrozmanitějších okolností a pod rozmanitými formami zůstává vždy jen tím jediným: čin e m I á s k y, hrdinstvím oběti, zmnožením života. Není jasněj.šího dokumentu pro tento zvláštní důvěrný zájem Novákův než právě tato kniha, která, vydána po prvé v r. 1918, obsahuje již i dvě stati jinocha sotva dvacetiletého, nejranější to věci vůbec, které kdy Arne Novák pojal do knižního souboru - a do které můžeme sourodě zařadit i stati ze samého konce života. Všechno ostatní, co lze o tomto zvláštním rysu Novákova historického zájmu povědět, je výslovně obsaženo v těchto statích přímo. Aby tento svazek nepřestal na pouhém přetisku původního vydání Podo·bizen žen, bylo pllvodních třináct studií, označených zde jako I. oddíl, rozmnoženo o II. oddíl, čítající devět statí vzniklých během posledních let. Toto rozšíření svazku bylo ovšem vedeno snahou, vyhledat nebo nejnutnější 227