bůh unášel její Ariadny z opuštěného ostrova, kde lkaly nad zklamáním. Optimismem lásky schopné vývoje, evangeliem slitování, neskládajícího ruce v klín, vlídným úsměvem něhy k dítěti končí se její poslední skladby erotické, exponované namnoze chmurně a pochybovačně jako věrné obrazy krisí lásky a manželství ve světě, v Ol mž pohlaví pozbyla vzájemné úcty a důvěry. Silněji než cokoli" jiného zaznívá tu tón lásky k dítěti, zachovavateli ži. votní důvěry, zprostředkovateli mravního vývoje, k dítěti, vůči němuž se společnost prohřešila namnoze před narozením a jemuž nedopřltla žádných práv v celé své soustavě zákonů a opatření. Bylo dozajista mimo nadání Růženy Svobodové, že tento její hlas víry v důstojnost lásky jako činitele vývojového a péče o dítě jako nositele božího zákona na zemi zazněl nejnaléhavěji v době, kdy světová válka rozvrátila všecky vztahy mravní a zvláště rodinné; ale což nebylo toto evropské krveprolití pouhým důsledkem starého světa, jehož choroby i Růžena Svobodová analysovala a v nichž její mravní patos. hledalo léků? Dějiny daly i jejím slovům nejmohutnější pozadí, jako je daly tolika slovům a výzvám našich kulturních myslitelů. Ale Růžena Svobodová se nespokojila tímto dostiučiněním a domýšlela ještě dále, až nalezla i veřejnou, zevní formu pro své úsilí mravně obrodné: zůstala nám sice vytrvalá přetvařitelka svých románových skladeb dlužna poslední definitivní formu svého největšího románu, ale v »Ceském srdci« vytvořila ve velkém slohu neliterární román dělné lásky a pomocné něhy pro tisíce trpících a čekajících na pomoc. (1920) 224