typ, jemuž celé založení přináší vedle rozkoše také útrapy, plynoucí ze ztráty pevných kořenů a životní jistoty. Růžena Svobodová rozebírá jeho tragiku a hledá z ní východisko. Takto vniká do jejího básnického díla čím dále tím silněji touha po zakotvení v půdě domova, po splynutí s plemenem a jeho prostou životností, po objetí s přírodou. Studium lidu a kraje ve východních oblastech našeho kmene, zvláště na Valašsku a na Slovensku, živý zájem pro tradiční výtvory lidové, pro pohádku, národní píseň a legendu, pronikavý vztah k mluvnímu bohatství rodného jazyka pomáhají jí na této cestě k oproštění, která jí nebyla ani snadná ani rychlá. Zase se tu projevila její bytostná touha po rovnováze, vyplývající snad již z povahového sporu zděděných rysů oteckých a mateřských: Růžena Svobodová náležela od narození spíše k patetickému, sentimentálnímu typu Karoliny Světlé a vychovávala se postupem let k typu Boženy Němcové, naivnímu, bezprostřednímu, žijícímu s přírodou ve shodě. jak jej za dětských let vídala před sebou v jasné a slunné postavě otcově. Žíti s přírodou ve shodě a stýkati se s ní sestersky - tof vůdčí heslo Růženy Svobodové z pozdějších jejích let, kdy hory a lesy, kvetoucí mýtiny a zrající role se stávají oblíbeným pozadím jejích prací, utvořených namnoze v rytmu a podle logiky lidových tradic. I tento návrat k pHrodě, k lidu a k půdě znamená kulturní čin, přesahující pouhá kriteria literární. Spadá u Růženy Svobodové do doby, kdy se již docela zdvihly mlhy zahalující svět její mladosti, kdy úplně zkladněl a zjasnil se ú~třední ženský typ, ovládající její tvoření románové. Hleda jící, trpící a protestující dívka, která trávila z nehmotného chle ba ilusí, ustoupila u ní dosti záhy ženě vyspělé, zralé netoliko manželstvím a mateřstvím, nýbrž hlavně poznáním labyrintů váš ně, chtíče, sebeklamu a marné rozkoše; byla doba, kdy její no vely rády se zabývaly těmito bludišti a zkouškami ženství moderního. Ale její hrdinky tam nezabloudily: dobrý, mladý, teplý 223