nosti při jeho tvoření; musil nejprve stráviti v sobě vlastní svůj dým, než mohl vzplanouti čistým svítivým plamenem a musil probojovati nejdříve své interní a intimní boje, než se cítil dosti silným, aby vstoupil do obecného mravního zápasu. Jako obje~ vitelka a spolubudovatelka tohoto nového kulturního ženského typu v Čechách zachová si Růžena Svobodová vždy čestné místo v dějinách naší duchovní osvěty a bude tam uváděna po boku své přítelkyně, Hany Kvapilové, jež tímto typem nové ženy jako živoucím světlem naplnila prostory Národního divadla. Souěasně s tímto typem nové ženy - dosti dlouho platilo o něm jakési zúžení: typ nové dívky, stojící ještě p~ed branami Poznání -zajímal Růženu Svobodovou typ jiný, rovněž neznámý, ano podezíraný a pomlouvaný v Čechách: typ člověka estetického. Ze se jím zabývala s takovou naléhavostí, svědčí o její snaze po rovnováze: bytost tak význačného založení etického cítila, že teprve estetická kultura může zajistiti zaokrouhlenou úplnost její hledající mysli. Její po'kolení nevšedně rozší~ilo estetickou vnímavostčeského ducha, zkosmopolitisovalo a zevropštilo jej ještě větší měrou než generace Vrchlického, dalo mu novou zvídavost a novou uměleckou žízeň a především vychovalo jej výtvarnicky. Odlesky tohoto převratu najdou se zvláště ve slohovém výrazu mladší literatury, v rázovitosti a barvitosti její věty, ve smyslné hutnosti její metafory, ve sklonech krajináhkých. Růženu Svobodovou, která přede všemi našimi prosaiky mělanetoliko výtvarné o'ko, ale i výtvarné vzdělání, která vedle primitivisty Viléma Mrštíka ovládala s největší bravurou impresionism v ěeské prose a k níž, jako kdysi k Juliu Zeyerovi, mluvilo důvěrným jazykem také umění staré, zasáhl tento obrat nejmocněji. Ale toto výtvarné estétství, provázené kultem nádhery, společenské vybroušenosti, ano někdy i rodové výlučnosti, se jí změnilo přece nakonec zase v mravní problém. Estét, tento přezrálý, jemný a 222 zahořklý plod na stromě kultury, poutá ji jako zvláštní etický