RlIžena Svobodová nikdy se neobávala tendenčnosti v umění, ba sloužila jí vědomě a skoro programaticky: od prvních jejích knih, kde se mravní vůle projevuje jako vzrušené obvinění, a~ po její poslední díla, v nichž nabývá jasné podoby přímého příkazu, lze u ní sledovati, jak etický hlas dere se na povrch, jak mu nestačí pouhé zhutnění v kladné postavě a v dějové logice, jak láme umělou formu přísně věcného vypravování a klidné společenské malby, - snad pouze Karolina Světlá projevovala mezi našimi velkými romanopisci podobně vysoký stupeň zaujetí mravnč výchovného. Na Růženě Svobodové se znovu osvědčil význačný rys kulturního rozvoje v našem národě, kterak žena básnířka v každé generaci doplňuje svým ryze ženským podílem vzdělanostní a mravní dílo mužských druhů. Dodává mu lahody a záře, vyvažuje jeho jednostrannou strohost a dopomáhá tak národu v určitém životním úseku k žádoucí harmonii. To platí o Boženě Němcové jako o Karolině Světlé, o Elišce Krásnohorské jako o Teréze Novákové a zůstane vždy chloubou našich duchovních dějin, v nichž nikoliv náhodou dovršené uvolnění politické znamenalo hned také osvobození a zrovnoprávnění ženino. Takový úkol připadl vanalytickém a kritickém pokolení devadesátých let Růženě Svobodové, a sotva si jej uvědomila, oddala se mu s příkladnou opravdovostí. Tento smysl mladistvého jejího tvoření unikal zprvu jejím čtenářkám a posuzovatelům. Ženské postavy prvních jejích knih zdály se buď příliš zápornými ve svém bolestném, hněvném a trpkém individualismu, který pohrdal skutečností, konfrontoval ji se svými hrdými ilusemi, nebo příliš rafinovanými, kde pro své smysly, vybroušené uměním a snem, budovaly si jiný svět, dočista odlišný od průměrné reality okolní. Ale takto mohl pohlížeti na ně pouze ten, kdo si neuvědomil, že zde vystupuje zcela nový, mladý a bohatý typ ženský, který se hlásí o účast v kulturním životě českém a chce převzíti kus odpověd- 221