přírody se složitými vůněmi rafinovaných kosmopolí, houstly zástupy postav dobově příznačných a tváří rozrytých problémy současného evropanství, když tato díla zasahovala do podstatných otázek svědomí mravního i uměleckého, stávalo se obecně patrným její vůdčí postavení v české kultuře slovesné. Obdobou k velikým lyrikům tak zvané gen.erace devadesátých let a namnoze rovnocenně s nimi dozrávalo v této spisovatelce ingenium epické, jemuž básnické tvoření bylo zároveň soudem starého svě~ tai úsilím o zbudování nové, vyšší skutečnosti. Tento vývojový patos Růženy Svobodové postupně sílil a nabýval obecnější dfIsažnosti. Dnes ji~ tušíme, co plně zdůrazní a vylož( teprve dějepisec našeho národního osvobození, že stejně jako očistný kriti· cism Macharův, jako mesiášská tucha Sovova, jako světlé evan· gelium vesměrného sbratření, hlásané Otok arem Březinou nebo jako Šaldův příkaz tvůrcovy poctivosti v umění, také radostné poselství o lásce spasitelce a tvořitelce, které se stále vrací ve zralých knihách RfIženy Svobodové, znamenalo část průpravy k nové národní budoucnosti. Nebylo potřebí ani velkých dobr.očinných a národně ozdravných akcí za posledních let válečných, které RMenu Svobodovou učinily po právu obecně populámía v nichž její účastná ruka posypala květinami a chlebem stezky nejubožším z ubohých mezi námi, aby vysvitlo, že její životní dílo jest daleko více nd pouhá krásná literatura a užitá estetika. Kolik čtenářek šlo si do jejích knih, nadaných bohatě napínavou fabulací, jen pro zábavu, a nalezlo v nich popud k mravnímu sebezpytu a k etickému vývoji! Kolik duší, toztouženýchpo zapomenutí a rozptýlení pod šumivou korunou její obrazné epiky, přissálo se tam ke studni hlubšího poznání pravých životních sil a vstávalo osvčženočirým proudem, který slove víra ve smysl života! Kolika srdcím okoralým v drsné škole užitkářského dne připomenula, že také láska jest skutečností, také oběť složkou 220 pokroku, také milosrdenství vzpruhoU v dějinách lidského rodu!