KUL TURNI POSLÁNI RŮŽENY SVOBODOVÉ NOVOROCNl jitro, které rozestřelo první mlhavé tuchysvého nesmělého a chladného světla po kamenějící tváři Růženy Svobodové, vzalo našemu národu nejen velkou básnířku silného melodického zdroje, nejen vzácnou mistryni českého slova, broušeného rukou stejně neúnavnou jako umnou do nejjemnějších hlaU, nejen bohatou vypravěčku jedinečných i typických osudů, prošedších ohněm lásky i zocelujícím chladem bolesti, nýbrž vyrvalo navždy z našeho středu tvůrčí osobnost kulturní, která ve své hrudi, neklidné a horoucí, nesla podstatný kus naší národní přítomnosti, jejích snah a nadějí, úzkostí a tuch, důvěr a snů. Před čtvrtstoleUm, kdy Růžena Svobodová, zanechavši za sebou lyrická léta mladých trudů a horečných protestů, nacházela lidsky i slovesně svoje osvobozené já, tušilo jenom několik jejích obdivovateló a přátel, že v této mladistvé umělkyni sladkého pohledu do věcí a pohrdlivého pošklebku nad lidmi vyrůstá příkladná zosobnitelka nového ženského typu, který právě tehdy dobýval i u n.ás srdcí a světa. Ale pak, když její experimentující romány, střídající se s knihami novel dokonalosti chvílemi až klasické, zabíraly stále širší okruhy společenské skutečnosti, když v jejich svítivém ovzduší, mísícím až paradoxně kořenný dech 219