svůdnictví i vznešenost si přestilisovala do theatraliky, v jaké měšťanská společnost česká viděla ztělesnění svých toužných představ c velkosvětské vznešenosti. Nebyly náhodou postavy Sar· douovy a Sudermannovy, Magda, Fedora a hlavně Madame Sans Gene, jejími nejmilejšími a nejpropracovanějšími úlohami; zde Marie Laudová, která hrála, hrála, hrála, také žila, vítězila. S nimi dobyla bouřných úspěchů i na slovanských divadlech zahraničních, zároveň šťastně konajíc poslání propagační. Ukazovalase tu nejen skvělou herečkou, ale i ženou značné společenské kultury, praktického rozhledu, životní energie, která nevyvracela, ale se zálibným úsměvem jako pomůcku reklamy přijímala obestírající ji amoureusní legendu, založenou namnoze jenom na invenci malodušné a maloměstsky pražské. Mnohem zajímavější však než tato legenda jest životní skutečnost neohrožené, pracovité, resolutní ženy, která nevítězila jenom krásnýma očima, ale i neúnavnýma rukama a nepotopila se, když ji nepříznivý proud chtěl stáhnouti do hlubin, i když ji tělesný úraz vyloučil předčasně z Národního divadla, sotva počala ukazovati, že by i v úloze starších a starých dam byla výbornou silou. Ve vznosném postoji hrdinek Sardouových a s barevnou pompou vévodkyň a královen namalovaných štětcem Brožíkovým, usmívajíc se zároveň sebevědomě i roztomile, sestupovala salon~ ní heroina z plného jasu jeviště Národního divadla do nemi~ losrdného přítmí vzpomínek stále více odmocňuiících. v němž ne odvratně dohasíná sláva herců, kteři své úlohy definitivně dohráli, zvláště opustil-li dobový vkus jejich mimický a dekla· mační sloh. Sestupovala tam s úsměvem, nikoliv však s resignací. To, čemu se oddaly její kolegyně skoro vždy jako trpké nutnosti stáři a povolání, nemohlo uspokojiti energickou umělkyni nejkrásnějších loktů, jak byla paní Laudová s ironií nazvána. Co by byla naše výbojná a cílevědomá madame sans gene dě· 217