účastného bratrství ... jsme tu v téže oblasti praktického křesťanství, kterou na první místo stavěla česká reformace a v níž rozbil také Otok ar Březina svůj básnický stan. Kdežto Pavla Moudrá jako učitelka budí pochybnosti, námitky, časem i odpor, jako vychovatelka budí jen souhlas, úctu, nadšení. Nemohl jsem nevzpomínati EBeny Keyové, velkého to pedagogického srdce nejen národa švédského, nýbrž vpravdě celé Evropy, když ke mně z přednášek Pavly Moudré horkým dechem vanulo volání po zduchovnění života, po evoluci duše, po vnitřní svobodě a když jsem si uvědomoval, že tato »ohňová slova« tryskají ze soustavného a promyšleného úsilí vychovávati celý zástup sdru. žený společnou touhou po vyšších končinách poznání i konání. leť láska ke tvorstvu i ke Stvofiteli provázena u bábušky českého spiritualismu věrou v duchovní obsah lidského života a v možnost každého jednotlivce obsah ten prohloubiti á obohatiti. Tof její ústřední kulturní vira, která ji střídavě pfivádí v blízkost indického náboženského myšlení i theosofie, mystiky kato. lické i novoplatonismu a která ji neustále povzbuzuje, aby u Goe· tha a Zeyera, v reformační české literatuře i v poesii národního obrození pátrala po duchovních prvcích, zaručujících cenu vnitřníh